Brede rivieren en lange wiebelige bruggetjes - Reisverslag uit Bungkotghat, Nepal van Marieke Elswijk - WaarBenJij.nu Brede rivieren en lange wiebelige bruggetjes - Reisverslag uit Bungkotghat, Nepal van Marieke Elswijk - WaarBenJij.nu

Brede rivieren en lange wiebelige bruggetjes

Blijf op de hoogte en volg Marieke

27 September 2017 | Nepal, Bungkotghat

Vanmorgen stond om 6:15 onze chauffeur samen met de Porters en onze nieuwe gids ons op te wachten bij het hotel. Ik zag onze porters en kén je dat, dat je iemand ziet en dat je diegene eigenlijk heeeeel hard wil (uit)lachen, wat dis echt totaaaaal niet aardig is?? Dat had ik dus bij onze porters. Beiden jongens zijn ongeveer 1.35 hoog en wegen zo'n 20 kilo. Dan kijken ze ook nog eens als een lampie.... nouuuuu need i say more

We vertrekken vandaag naar Jagat en laten we daar nu net een dag voor uitkiezen dat 3 miljoen!!!! Andere mensen Kathmandu verlaten ivm een feestdag... ik ben benieuwd hoelang de trip gaat duren!
Iedere chauffeur is levensmoe! Ik kan mij nog wel een tripje door het Atlasgebergte herinneren, dat lijkt er wel een beetje op. Nadeel is alleen vandaag dat het licht is en je dus alles ziet gebeuren! Maar goed! We overleven de trip schadeloos!

We zijn rond een uur of 2 in een klein stadje gestopt, waar we over moesten stappen op een 4x4. Het wachten op dat ding duurt een uur of 3. Ik maak van de gelegenheid gebruik om maar weer wat fotootjes te maken. Het dorpje is druk, en rommelig, maar dat is eigenlijk elk druk dorpje wel! Iedereen pleurt al zn afval op straat, wat her en der voor heerlijke luchtjes zorgt! Zonde, want het is echt wel een mooi land!
De 4x4 moet ons nog drie uur naar onze eindbestemming brengen. Maar het is wel Nepal... we vertrekken rond half 5, maar de jeep is stuk! En wel een paar keer ook! Het is naar een onbekend kleinigheidje bij het linker voorwiel, met daarnaast her en der wat afgronden.... ach... laf leven is laf sterven toch? Het klinkt alsof het wiel op het punt staat van afbreken, maar een kleinigheidje heb je al gauw!
Rond 21:15 uur komen we gelukkig levend en wel op onze eindbestemming aan! We hebben een kamertje in een íets minder luxe lodge, maar het is prima te doen. Ik slaap de hele trip bij Claire op de kamer, en ook dat is te doen. Af en toe is ze enigszins een chaotisch, pratend met rare stemmetjes en panisch persoon maar ach... daar kom ik ook wel overheen.
Ons avondeten wordt snel gemaakt en ik eet een chicken curry met rijst en drink een homemade biertje ( ziet er uit als waterige melk en geen idee waar het nou naar smaakte, maar het was goed te doen). Na het eten pakken we onze spullen voor de trekking van morgen!

Oja, nog even de vertaling die onze gids bij de tempel gisteren gaf voor het woord Holland:Holy Ones Live Life And Never Die, klinkt goed voor het tripje wat komen gaat!

------
26/09
Vandaag mogen we uitslapen, want we ontbijten om 8 uur! Om half 7 ben ik alleen al wakker en ik hoor buiten een waterval dus ik ga op jacht! Na zo'n 300 meter heb ik het brute watergeweld gevonden! Ik maak weer wat fotootjes en begin weer aan de wandeling terug... naar boven. Als ik boven ben ben ik kapót! En dan moet het hiken nog beginnen. Nóu kom maar op!
Direct na het ontbijt beginnen we aan onze eerste echte hike. Onze tassen worden gedragen door onze (mini)supermannen ala 'tas waar ga je met het jongetje naartoe' en het ziet er echt heel grappig uit (20 kilo jongetje met 25 kilo tas)!

We beginnen te wandelen en écht alles op eigen tempo, anders houd ik het niet vol! Gelukkig heb ik vaak kunnen oefenen met de trap naar de 8ste, dat heft Zéker geholpen voor de eerste 5 minuten. Voor Mn gevoel heb ik die kl...trap vandaag wel 100x gedaan!

De natuur is echt prachtig! We lopen langs een wild kolkende rivier van ongeveer 100 meter breed en gaan af en toe wankelend over een hangbrug, Súpertof! Om het uur lopen we door een dorpje en Namasté-en wat af! De ondergrond is over het algemeen losse keien, dus je moet écht kijken waar je loopt! We moeten dus óok regelmatig stoppen om naar al het moois om je heen te kijken!
De bloemetjes zijn ook mooi en al snel vind onze gids de lokale wietplantjes, wat hij erg trots laat zien! Verder hebben we er uiteraard niks mee gedaan.l
Na een uur of 4 zwoegen en zweten in een temperatuur van ongeveer 25 a 30 graden, regelmatig in de volle zon en berg op, begin ik al aardig naar een zure haring te ruiken, gadverdamme ik stink! Gelukkig ben ik niet enige enige, want we hebben wat groepjes Chinezen en Iraniërs ingehaald die ook niet bepaald naar bloemetjes roken! Nu klinkt het alsof het superdruk is, maar dat valt wel mee. Iedereen pauzeerde wel regelmatig en dan haal je elkaar in. Het is trouwens lekker internationaal hier! Vandaag hebben we al Spanjaarden, Canadezen, Iraniërs, chinezen, Maleisiers en Fransen ontmoet! Sommigen lopen alleen, met z'n twee of in groepjes!
We lopen vanaf 1204 meter naar 2132 meter (volgens mijn horloge) en dat doen we over 20,2 km in 5,5 uur. Als we aankomen bij onze hostel, welke er overigens prima uitziet gooi ik even mijn voetjes in de rivier... íjskoud maar heerlijk!
Met mij knie gaat het ook wel goed eigenlijk, gelukkig! We hebben even 2 uur tijd voor onszelf en gaan daarna met z'n allen eten. Vandaag eet ik wat de gids aanraad: Dal Bath: rijst met een of ander soepje wat je eroverheen giet, gebakken aardappeltjes, groente en kip. Ze noemen het ook 24 hourpower, ik ben benieuwd!
Voor morgen heb ik het Nepalese ontbijt besteld, je moet toch alles een keer meemaken in je leven. Ik ben benieuwd!!

  • 27 September 2017 - 12:46

    Peet:

    Lach maar niet te hard, ze gaan wel je tassie dragen toch ! En misschien jou ook nog wel als je je verstapt op je wiebelbruggetje...

  • 27 September 2017 - 12:53

    Mo:

    O fantastisch!!!

  • 27 September 2017 - 13:11

    Renate :

    Haha geweldig! Gooi jij een van die porters even over je schouder... waarschijnlijk lichter dan je rugzak

  • 27 September 2017 - 15:53

    Mamar:

    Hallo lieverd!

    Is het begin goed gegaan? Als ik de foto's zie is het wel bijzonder !!
    De spieren zijn opgewarmd dus de volgende stap kan gezet.met korte pootjes van de dragers gaat het hopelijk niet te snel. Krijg je nog een beetje Power food?
    Geniet er maar van !!☺

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 29 Dec. 2014
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 40252

Voorgaande reizen:

13 Januari 2018 - 31 Januari 2018

Sri Lanka en de Malediven!!

22 September 2017 - 14 Oktober 2017

Wandelingetje door het Annapurna Circuit

10 Februari 2017 - 04 Maart 2017

Op naar de Big Five!!

19 December 2015 - 09 Januari 2016

Thailand

11 Januari 2015 - 18 Februari 2015

Venezuela

Landen bezocht: