Bezoek aan een township - Reisverslag uit Sesriem, Namibië van Marieke Elswijk - WaarBenJij.nu Bezoek aan een township - Reisverslag uit Sesriem, Namibië van Marieke Elswijk - WaarBenJij.nu

Bezoek aan een township

Blijf op de hoogte en volg Marieke

18 Februari 2017 | Namibië, Sesriem

Vrijdag 17/02
Vandaag zijn we een soort van vrij! We blijven een dag in Swakopmund en iedereen kan gaan doen waar hij zin in heeft. Ik zat eerst te denken om te gaan parachutespringen, maar weet je hoe hoog dat wel niet is?! Wij besloten een township te gaan bezoeken, uiteraard onder de leiding van een gids! Onze gids komt zelf ook uit dit gedeelte van de stad en verteld met meer passie over het leven in deze achterstandswijk. Als je links en rechts kijkt, zie je veel huisjes, in elkaar gezet van golfplaten en houten platen. De een knapt z’n huis op door het te beschilderen, de ander versiert het met een bloemetje, maar allemaal maken zij er hun thuisje van. Ik moet zeggen dat het op ‘straat’ (een zandpad) wel heel schoon is! Weinig tot geen zwerfafval, geen stinkluchten en geen ondervoedde kinderen. De gids rijdt ons er doorheen en stopt op verschillende plaatsen. Hij stopt bij een kinderdagverblijf, bij een winkeltje waar zelf sieraden en kunst worden gemaakt enuiteindelijk bij een restaurantje. Mensen in deze wijk moeten zelf zorgen voor een inkomen, bijstand bestaat er van vanaf je 60e verjaardag, dus mensen moeten zelf een bedrijfje opzetten of in de stad gaan werken. Er zijn dus veel kapsalons, winkeltjes en wasstraten. Onder shoppen ‘on line’ verstaan ze hier het jatten van de was van de waslijn van de buren! Dat is een mooie betekenis! Bij kinderdagverblijf krijgen we de mogenlijkheid om ons in traditionele kleding te hijsen, was we uiteraard doen! Het hooftdekstel moet de hoorns van een koe voorstellen trouwens...
In bet restaurant krijgen we lokaal eten om te proeven. Een spinazie, een kippenbout, een bonenpuree en ja hoor.... wormen!! Ik proef alles en het valt me erg mee! Na het eten komen vier van de acht van de Africal Vocals, een zanggroep die de Namibische voice gewonnen hebben.vanaf het eerste moment dat ze beginnen te zingen word ik eventjes erg stil... wát mooi! Na een miniconcert van vier nummers gaan we weer terug naar het hotel (amanpuri). Smiddags slenteren we wat door de stad en savonds gaan we met de groep uiteten, heerlijk vis, kliptongofzo??? Heet was in ieder geval heeeerlijk! We lopen na het eten op het gemak weer terug, waar de tassen weer gepakt worden. Morgen vertrekken we weer... richting Etosha National Park en regen...én geen WiFi!

• 18 Februari 2017 - 07:22

Mamar:

Wat een belevenissen! Op naar the big six

• 18 Februari 2017 - 07:28

Mamar:

Wat een vrolijke foto's! ☺❤

• 18 Februari 2017 - 10:23

Gert En ANS.:

Mooie foto's en leuk verslag. Wieteke als je dat leest, nog van harte gefeliciteerd van pa e ma.

• 18 Februari 2017 - 11:34

Arie:

Gaat lekker zo meisjes. Denk in Etosha vooral aan de waterholes. Zorg dat je voor de schemering al een goede plek hebt veroverd. Neem snel veel foto's want het wordt snel donker en mistig door het stof van de olifanten.
    veel plezier nog, ook straks in het groen en de armoe in de Caprivi en Botswana!