Neushoorns! - Reisverslag uit Bulawayo, Zimbabwe van Marieke Elswijk - WaarBenJij.nu Neushoorns! - Reisverslag uit Bulawayo, Zimbabwe van Marieke Elswijk - WaarBenJij.nu

Neushoorns!

Blijf op de hoogte en volg Marieke

01 Maart 2017 | Zimbabwe, Bulawayo

Het is weer zover: wekker op 5:50, opstaan, aankleden, tent afbreken, ontbijt, kopje koffie en daar gaan we weer! We hebben een rijdag van zo’n 8 uur, op naar Bulawayo! De rit worst maximaal vertraagt door alle vervelende corrupte politiemensen die we tegen komen onderweg. Een bus die half uit elkaar rijdt mag gewoon door rijden en bij ons lopen ze 3 rondjes om de truck, kijken binnen, verzinnen overtredingen zodat ze boetes uit kunnen delen. Gelukkig weet Louis hoe alles werkt, wil hij overal een bon van en wil hij dat ze bepaalde overtredingen aanwijzen in hun wetboek. Door dit te eisen scheelt het al ¾ aan boetes! In een rit van zo 500 km, komen we ongeveer 11 controles tegen, waarvan 6 ons stoppen, wat dus voor heeeeeeel wat vertraging zorgt! We komen rond 14:30 aan op de camping ergens in the middle of nowhere in Bulawayo. Eigenlijk vertrok om 14 uur een neushoorn safari. Wij wilden dat graag doen, ook al kostte het wel wat, maarja, je bent maar een keer hier! De safariMan stond al op ons te wachten, dus toen we aankwamen snel de tent opgezet een broodje naar binnen gepropt en hóp in de safaritruck!
We reden naar een nationaal park waar nu nog 56 neushoorn in het wild leven. Ze zijn allemaal wel gechipt en worden door een grote hoeveelheid rangers beschermt. De rangers lopen met een ak47, niet om op neushoorns te schieten, maar op de mensen die ze afslachten om de hoorn van de neus af te hakken. De ranger legt uit dat de hoorn net zoiets is als een nagel: het groeit weer aan. Dus afslachten van de beesten is niet nodig, de hoorns kunnen onder verdoving afgezaagd worden, wat nu dus preventief wordt gedaan.
We spotten binnen een half uur al vijf neushoorns. 2 vrouwtjes, 2 jonge mannen en een oudere man, over duidelijk het baasje. We kunnen de beesten tot op zo’n 10 meter naderen. Maar het mannetje was erg beschermend tegenover ‘zijn’ vrouwen en jaagde de jonge mannen regelmatig weg, wat best voor wat spannende momenten zorgde! Ze rennen gewoon een kant op, de grote er achteraan en wij maar hopen dat ze niet onze kant op komen denderen met 55 km/u in 4 seconden… een snelheid wat ík net niet red binnen die tijd! Gelukkig hebben we het overleefd en stappen we weer in de safaritruck. De ranger weet erg veel over bloemetjes, plantjes en allerlei andere dingen, wat mij eigenlijk niet zoveel interesseert op dit moment, daar komen we niet voor. We hebben het idee dat hij zoveel zit te vertellen tegen z’n bijrijder, dat hij vergeet te letten op sporen die ons naar andere neushoorns brengt. De rit duurt nog zo’n 3 uur en we stoppen nergens meer om sporen te volgen richting neushoorns. We zijn teleurgesteld, het had een hele leuke safari kunnen zijn waar we naar mijn idee meer uit hadden kunnen halen…
Rond 19 uur zijn we terug bij de tent. Ik ga maar aan m’n pak wijn, die moet toch op! We zitten rond een kampvuur, eten wat en gaan nog steeds teleurgesteld slapen als de irritatie is gezakt en de nodige discussies over de safari zijn gevoerd.

• 02 Maart 2017 - 15:18

Piet Van Elswijk:

Nog een paar dagen veel (kijk) plezier toegewenst!

• 03 Maart 2017 - 07:57

Leonie:

Wat een super leuke verhalen. En wat een waanzinnige vakantie. Echt gaaf!
    Ik wil jullie alvast een hele goeie reis terug wensen x