Trapjes en treden - Reisverslag uit Bungkotghat, Nepal van Marieke Elswijk - WaarBenJij.nu Trapjes en treden - Reisverslag uit Bungkotghat, Nepal van Marieke Elswijk - WaarBenJij.nu

Trapjes en treden

Blijf op de hoogte en volg Marieke

28 September 2017 | Nepal, Bungkotghat

Het Nepalese ontbijt was lekker! Een soort curry met een soort roti. Ik kan je zeggen dat dat best smaakt op de vroege morgen!
We vertrekken in het mooie weer en dat blijft het heel de dag. Al redelijk snel moeten we onze schoenen uit, sokken uit en daar gaan we dan, op blote voetjes door het ijskoude stromende water! Goed kijken dat je niet valt, want dan leggie! Gelukkig komen we allemaal droog aan de overkant! Vandaag staan er trappen op het menu.... heeeel veel trappen naar boven! Stapje voor stapje kom ik boven. En ik kan je zeggen dat het best pittig is. Naar de achtste is peanuts in vergelijking met deze bergen! Onderweg ga ik maar een paar keer dood, dus dat valt mee. We lopen weer door verschillende dorpjes waar het dagelijks leven gewoon doorgaat. In een tuin hangt een schaap uit te lekken, zn darmen liggen op een zeil en worden gevuld met een of ander ranzig prutje. De kop en poten liggen in een apart hoekje, die zullen later behandeld worden... bij de buren worden bonen schoongemaakt en bij weer andere buren zitten de kinderen in de tuin te spelen. Bijzonder om dat gebeuren zo naast elkaar te zien!
Na de lunch wandelen we weer door naar Chame, waar ons verblijf voor de nacht is! We hebben nu allemaal een huisje in een tuin vol bloemetjes.
We zetten onze tas neer en gaat naar een hotspring, 5 minuten verderop. Het zijn 2 baden van 3x3 meter maast de ruige rivier. Het water is echt heeeeerlijk warm! Een wijntje erbij zou niet misstaan, maar alcohol schijnt niet zo verstandig te zijn. Naar een uurtje gaan we weer terug naar ons huisje. Mijn bed is eigenlijk meer een plank met een dus matrasje en we krijgen een stinkende deken. Die deken hebben we wel nodig ook! Het is koud!
Om 20:00 uur ga ik naar bed, best vermoeiend zo'n stukje wandelen!
--------
28/09
Ik was vanmorgen al om 04:00 uur wakker en lag even na te denken over het hele gebeuren. We zitten nu op bijna 2700 meter en over een paar dagen zitten we gewoon bijna 3 km hoger... dat is een roteind lopen!! Ik ben toch een beetje angstig voor hoogteziekte en... voel ik daar een hoofdpijntje??? Na wat gepieker val ik gelukkig nog even in slaap!
Rond 07:30 gaan we weer aan de wandel. We lopen van de loofbomen naar de naaldbomen en zien in de verte al de boomgrens! Het lijkt wel je of elke paar km in een ander land loopt! De Engelse stenen muurtjes, Franse uitgestrekte landen met bergen op de achtergrond, de Vlielandse bossen... het is écht prachtig allemaal!!
We wandelen naar Pisang (zonder Ambon) en komen daar 19 km later aan. We hebben even tijd voor ons zelf en bezoeken daarna het hoger gelegen Pisang... wéééér trappen! We komen vanzelf een keertje boven!
Ook hier is het weer heel mooi! We zien de eerste besneeuwde bergtoppen en overal en nergens groeien hier wietplanten! Genoeg olie te maken hier mam!
We draaien ons suf aan de prayerwheels en bezoeken een tempeltje. Ik ga weer als een chinees tekeer met Mn fototoestel!
We gaan na een tijdje weer terug naar ons prachtige houten zalmroze met blauwe hotel en kunnen daar even gebruik maken van de WiFi. De kachel staat aan en binnen is het heerlijk! Buiten wordt het nu wel echt koud! Morgen gaan we naar Manang, waar we een dagje blijven acclimatiseren!Namasteee!

• 28 September 2017 - 15:59

Josefine:

Jeetje meid wat een avontuur! Zoals je het beschrijft zie ik het voor me....

Als je straks terug bent ga jij rennend naar de 8e al fluitend ons puffend en zwetend achterlatend!

• 28 September 2017 - 16:17

Esther :

Hahahah je schrijft zo leuk, alsof ik er bij ben (alleen dan zonder alle energie die het kost). Klinkt super gaaf Mariek! En die hotspring, ook leuk zeg!!! Jammer dat er geen wijn of pisang ambon bij mocht ;)
    Ben benieuwd naar al je foto's, blijf lekker door gaan als een chinees zodat je weer wat mooie herinneringen kunt ophangen aan de muur.
    En je wordt vast niet ziek bikkel die je dr bent. Komt goeeed niet piekeren. Dat brengt je niks! Lekker genieten!
    Hoe is de groep trouwens??
    Liefs Es
    Namasteeee

• 28 September 2017 - 17:40

Mamar:

Hadielieverd,
    Wat een belevenissen. Je kunt er een boek over gaan schrijven,echt!!
    De spieren nog ok?
    Je kunt met al die foto's ook wel lezingen gaan geven.tweede carrière.
    Doe voorzichtig! we lopen (gelukkig alleen in gedachten)met je mee en blijven genieten!!!!!!

• 28 September 2017 - 20:53

Nathalie:

Hoe is het met je ikraakinpaniekmedereisgenoot?

Super verhaal weer!!